Kropki, statki, kółko i krzyżyk.
Kartka, długopis i gramy.
Kiedy chodziłam do szkoły, na przerwach, a czasem też na lekcjach (ale o tym nie mówimy na głos) grałam w różne gry, do których potrzebna jest tylko kartka i długopis. Co ciekawsze, są to gry, w które grali nasi rodzice, a nawet dziadkowie. Gry, które pobudzają nasze myślenie i wyobraźnię, a także poszerzają wiedzę. Ich ogromnym plusem jest to, że można w nie grać zawsze i wszędzie. W kolejce do lekarza, w podróży pociągiem, w deszczowy urlop i jesienny wieczór w domu.
Kropki
plansza do gry w kropki
plansza do gry w kropki
Gra w kropki kojarzy mi się głównie ze szkołą i lekcjami, które mnie nie porywały. Siedziałam z koleżanka lub kolegą w ławce i grałam. A dlaczego była to najlepsza gra na nudne lekcje? Bo w niej nie trzeba nic mówić, to po pierwsze, a po drugie, jedna rozgrywka może trwać 45 minut i więcej.
Zasady gry są banalne.
Co potrzebujemy:
– dwa długopisy, każdy z innym kolorem atramenty
– kartkę w kratkę.
Gra przeznaczona dla dwóch osób. Choć właściwie można grać w więcej.
Na wolnym skrzyżowaniu linii kratek stawiamy kropki. Raz jeden gracz, raz drugi. Celem gry jest okrążenie kropek przeciwnika i połączenie swojego “muru” linią. Jednak gracz, którego kropki zostały okrążone I zamknięte, może je odbić okrążając własnymi kropkami postawiony przez przeciwnika mur I zbudowanie własnego. Gra kończy się wtedy, kiedy jeden z graczy zamknie w swoich “murach” wszystkie kropki przeciwnika. Czasami trwa to wiele godzin i grę rozbija się na kilka etapów.
Niedozwolone ruchy:
– łączenie naszej kropki , która jest za “murem” przeciwnika z kropkami przed “murem”
– dostawianie kropek za “mur” nasz lub przeciwnika
– tworzenie pustych murów
– tworzenie otwartych murów, których jeden brzeg jest końcem kartki.
Statki/okręty.
plansza do gry w statkiWedług definicji Wikipedii jest to „gra strategiczno – planszowa dla dwóch osób. Wynaleziona przez Clifforda Von Vivklera na początku XX wieku, a opatentowana przez Milton Bradley Company w 1943 roku. Gra jest znana w wielu krajach pod nazwą” gra w Statki lub Salvo. W polskiej literaturze można się też spotkać z nazwą: Wojna Morska lub Bitwa Morska.”
W grę można grać używając do tego specjalnej planszy lub na kartce. Ja oczywiście wolę wersję “kartkową”.
Zasady gry.
Co jest potrzebne: dwie kartki w kratkę i dwa długopisy
Ilość graczy: 2
Ilość plansz: 2 – każdy gracz rysuje na swojej kartce dwa kwadraty wielkości 10kratek x 10 kratek. W pionie oznacza kratki liczbami od 1 do 10 w poziomie literami od A do J. W jednym z kwadratów gracz rysuje swoje statki, w drugim oznacza strzały w statki przeciwnika. Do rozrysowania mamy następujące statki: 1x pięciomasztowiec, 1x czteromasztowiec, 2x trzymasztowiec, 3x dwumasztowiec i 4x jednomasztowiec. Jeden maszt to jedna kratka.
Trafienie statku polega na strzale. Strzał jest to podanie współrzędnych np.5B. Strzały oddajemy naprzemiennie. O chybieniu informujemy przeciwnika mówiąc “pudło”, o trafieniu mówiąc “trafiony” lub “trafiony zatopiony” jeśli statek został całkowicie zestrzelony. W przypadku strzału trafionego strzelamy dalej, aż do momentu, kiedy chybimy.
Wygrywa ten gracz, który pierwszy zatopi statki przeciwnika.
Kółko i krzyżyk.
plansza gry kółko i krzyżykTo także jest gra strategiczna. I myślę, że jest to gra najbardziej wszystkim znana i mająca najdłuższą historię. W kółko I krzyżyk gra się w dwie osoby.
Podobnie jak w poprzednich grach potrzebujemy kartkę (najlepiej w kratkę) i dwa długopisy.
Na kartce rozrysowujemy nasze tabele do gry czyli dwie równoległe kreski w pionie i przecinające je dwie równoległe kreski w poziomie, tak by powstało nam 9 pól. Gracze naprzemiennie stawiają w wyznaczonych figurą polach kółko i krzyżyk. Wygrywa ta osoba, której pierwszej uda się ułożyć ze swoich figur wpisanych w pola linię prostą w pionie, poziomie lub skosie. Może też zdarzyć się taka sytuacja, że gra zostanie nierozegrana, ponieważ nie będzie zwycięzcy.
Państwo miasto.
tabela do gry w państwa miastaGra, w którą grałam całą podstawówkę, a nie wiem, czy i w liceum nie.
Jest to gra towarzyska, która polega na wynajdywaniu słów na jedną literę.
W grę może grać od dwóch do kilkunastu graczy.
Każdy gracz potrzebuje kartkę i długopis. Na kartce rysujemy tabelę, w której w górnym wierszu wpisujemy nazwy kategorii, do których będziemy wynajdować słowa. Wśród kategorii znaleźć się mogą:
państwo
miasto
rzecz
imię
roślina
zwierzę
rzeka
dyscyplina sportu
sławny człowiek
kolor
zawód
itp.
Ilość kategorii zależy od ustaleń graczy.
Przebieg gry:
losowanie litery – jeden z graczy w myśli mówi alfabet, gracz po jego prawej stronie w wybranym przez siebie momencie mówi “stop”.
wpisywanie słów – od momentu, kiedy poznamy literę, wpisujemy słowa zaczynające się tą literą do tabeli z kategoriami. Koniec wypełniania pól następuje, gdy jeden z graczy oznajmi, że uzupełnił już cały wiersz.
punktacja – są różne sposoby, ale powiem Wam, jak ja zawsze grałam. Jeśli gracz jako jedyny znalazł słowo w kategorii, przyznaje sobie 15pkt. Jeżeli każdy gracz ma inne słowo, dostają po 10pkt, a jeżeli wszyscy wpisali to samo, dostają po 5pkt. W sytuacji, kiedy zostawiliśmy puste pole kategorii, wpisujemy sobie 0pkt.
Po zliczeniu punktów z pierwszej rozgrywki gracz, który mówił “stop” zaczyna w myślach mówić alfabet mówiąc na głos tylko literę A. Osoba po jego prawej stronie mówi “stop” i zaczyna się kolejna rozgrywka.
Gra toczy się dotąd, dokąd gracze mają ochotę grać.
Miłego grania!
P.S. A może znacie inne gry, do których potrzeba tylko kartki i długopisu?